Λιτός Βίος..

Ένας Έλληνας που ασχολήθηκε με τη sll life τέχνη είναι ο Έρρίκος Φραντζεσκάκης (1908-1958). Ένα από τα πρώτα πράγματα που έρχεται στο μυαλό παρατηρώντας το εικονιζόμενο έργο είναι ο «λιτός βίος», «ο λιτός βίος στην Ελλάδα ». Έρχεται στο μυαλό ο ανέμελος, πιθανά φτωχός, αλλά μάλλον «ευτυχισμένος» τρόπος ζωής.

ΟΙ 5 ΜΠΛΕ ΖΩΝΕΣ ΤΗΣ ΜΑΚΡΟΒΙΟΤΗΤΑΣ

Το Ερευνητικό Ινστιτούτο για τη Μακροζωία και την Πρόληψη των Ασθενειών του Γήρατος, υπό τον καθηγητή κ. Στεφανάδη έχει ξεχωρίσει 5 περιοχές στον κόσμο όπου οι άνθρωποι ζουν περισσότερα χρόνια. Οι περιοχές ή αλλιώς οι περίφημες «5 μπλε ζώνες» είναι η Okinawa(Ιαπωνία), η Σαρδηνία (Ιταλία), η Nicoya (Κόστα Ρίκα), η Loma Linda (Καλιφόρνια). Η μελέτη ΙΚΑΡΙΑ’ έχει ξεκινήσει περί τα 10 χρόνια. Είναι μια επιδημιολογική μελέτη καταγραφής και ανάλυσης δημογραφικών, κοινωνικών, γενετικών και περιβαλλοντολογικών χαρακτηριστικών του πληθυσμού της Ικαρίας, που στόχο έχει την διεύρυνση των γνώσεων μας για την μακροζωία και την ανίχνευση μηχανισμών ευόδωσης της

Η ΛΙΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Δεν αποτελεί καινούργια ανακάλυψη το γεγονός ότι η λιτή διατροφή του μελετώμενου πληθυσμού της Ικαρίας είναι κύρια υπεύθυνη για τη μακροζωία τους και την αποφυγή κρίσιμων χρόνιων νοσημάτων. ‘Αλλωστε, γνωρίζουμε ήδη για το μοντέλο της Μεσογειακής Διατροφής που εδώ και 70 χρόνια περίπου έχει μελετηθεί όσον αφορά τη θετική συνεισφορά στην υγεία των ανθρώπων. Οι Ικαριώτες της πρόσφατης μελέτης παρουσίαζαν μια διατροφή πλούσια:- σε ελαιόλαδο (αποκλειστικό έλαιο), -κόκκινο κρασί, -ψάρι, -καφέ, -τσάι από βότανα, -μέλι, πατάτες, -φασόλια, μαυρομάτικα, φακές,-περιορισμένη ποσότητα κρέατος, ζάχαρης και γαλακτοκομικών προϊόντων, -γάλα τοπικό κατσικίσιο. Ο επικεφαλής της μελέτης κ Στεφανάδης τονίζει το πρόβλημα της υπερκατανάλωσης, ότι τρώμε με επίμονο σκοπό την υπερευχαρίστηση. Όσο πιο μικροί συνηθίζουμε στην παρουσία αλατιού, και γευστικών ενισχυτικών, τόσο πιο δύσκολα μάς είναι, όσο μεγαλώνουμε, να αλλάξουμε και να συνηθίσουμε να τρώμε με επιθυμία- και όχι καταναγκαστικά- φυσικά τρόφιμα χωρίς ενισχυτικά και συνθετικά. Επίσης, τονίζει το ζήτημα της ψυχοσωματικής ισορροπίας. Πληθυσμοί με μικρό φορτίο άγχους, όπως οι Ικαριώτες της μελέτης, έχουν καλύτερη ζωή. Ο αγχωμένος εγκέφαλος μαστιγώνει την καρδιά, αναπτύσσονται μηχανισμοί στρες, παράγοντα ικατεχολαμίνες και ορμόνες όπως η κορτιζόλη για να βοηθήσουν στη μάχη της καθημερινότητας. Αυτό είναι τοξικό για την καρδιά, αλλά και για τη σκέψη προς την τροφή. ‘Ενας αγχωμένος εγκέφαλος, οδηγείται πιο εύκολα σε υπερφαγία, σε γρήγορη κατανάλωση τροφής. Πρέπει να αλλάξουμε λοιπόν !

ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΜΠΕΡΤΖΕΛΕΤΟ Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc, MΕd

Μέλος Ομάδας Ειδικών Αθλητικής Διατροφής

Μέλος Ομάδας Ειδικών Δημόσιας Υγείας

Γρηγορίου Ε’ 29, Τρίπολη τηλ: 2710 232364

e-mail: [email protected]

site: www.dbertzeletos.gr

blog:nutripolitics.blogspot.gr