Στόχος ο περιορισμός εκπομπών αερίων κατά 55% έως το 2030. Χρονικός ορίζοντας νομοθέτησης πριν ξεκινήσουν οι συνομιλίες στην παγκόσμια συνδιάσκεψη για το κλίμα του ΟΗΕ (COP26) στη Γλασκόβη τον Νοέμβριο
Στα «όπλα» της χώρας για την ανάσχεση της κλιματικής αλλαγής, ή την προστασία από τις επιπτώσεις της, περιλαμβάνεται και ο κλιματικός νόμος. Οι παρατεταμένες υψηλές θερμοκρασίες που έπληξαν την Ελλάδα και οι πυρκαγιές που επί ημέρες κατακαίουν τη χώρα δεν αφήνουν περιθώριο περαιτέρω καθυστερήσεων. Έτσι, το σχέδιο νόμου αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση νωρίς το φθινόπωρο, με χρονικό ορίζοντα ψήφισής του από την Ολομέλεια της Βουλής πρινξεκινήσουν οι συνομιλίες στην παγκόσμια συνδιάσκεψη για το κλίμα του ΟΗΕ (COP26) στη Γλασκόβη τον Νοέμβριο.
Μάλιστα, τα βασικά του σημεία έχουν «κλειδώσει», αν και παραμένουν ανοιχτές εκκρεμότητες, οι οποίες αναμένεται να κλείσουν προς τις αρχές Σεπτεμβρίου οπότε έχει προγραμματιστεί και η επόμενη συνεδρίαση των μελών της Επιστημονικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή στην Ελλάδα. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος Κωνσταντίνος Αραβώσης προσφάτως σε ειδική εκδήλωση για τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο, την οποία διοργάνωσε η Βρετανική Πρεσβεία στην Αθήνα σε συνεργασία με το WWF Ελλάς, έχουν κλειδώσει δύο βασικά σημεία.
Το πρώτο αφορά στον περιορισμό κατά 55% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030. Σήμερα, σε σύγκριση με το έτος βάσης (1990) οι εκπομπές έχουν μειωθεί κατά 22%, πολύ μακριά ακόμη και από τον προηγούμενο στόχο που είχε τεθεί το 2018 και αφορά στον περιορισμό τους κατά 40%.
Όσο για το δεύτερο βήμα, αφορά στην επιβολή τομεακού προϋπολογισμού άνθρακα ανά παραγωγικό κλάδο, δηλαδή ακριβή προσδιορισμό των εκπομπών ξεχωριστά για κάθε τομέα, π.χ. για τις μεταφορές, τον κτιριακό τομέα, τη βιομηχανία κλπ. Στόχος, όπως υπογράμμισε ο κ. Αραβώσης, είναι να αναγνωριστούν οι προοπτικές που έχει κάθε κλάδος ξεχωριστά για να συμβάλλει στον συνολικό κλιματικό στόχο. Ο τομεακός προϋπολογισμός άνθρακα θα τίθεται, όπως είπε ο Γενικός Γραμματέας, με ορίζοντα πενταετίας.
Επίσης, ο κ. Αραβώσης, όπως και ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή, καθηγητής Κώστας Συνολάκης αναφέρθηκαν στην ανάγκη επιβολής και ενός ακόμη ενδιάμεσου στόχου έως το 2050. Ωστόσο, όπως επεσήμαναν, τα μέλη της Επιτροπής δεν έχουν καταλήξει εάν θα πρέπει να τεθεί ένας μακρινός στόχος π.χ. το 2040 για τον περιορισμό των επικίνδυνων για το παγκόσμιο κλίμα εκπομπών κατά 80 ή, πολύ νωρίτερα, όπως το 2024 ή το 2025.
Σύμφωνα με τον κ. Αραβώση, υπάρχει η πολιτική βούληση για πρασίνισμα της οικονομίας. «Θα έχουμε σύντομα έναν κλιματικό νόμο με όλα τα εργαλεία και τις διεξόδους ώστε να φτάσουμε τους ευρωπαϊκούς στόχους για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Έχουμε τη φιλοδοξία, αλλά και τα οικονομικά εργαλεία για τη μετάβαση», υποστήριξε ο ίδιος.
Όπως επεσήμανε ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η αρμόδια Επιτροπή εξετάζει τους κλιματικούς νόμους των υπολοίπων κρατών μελών, αλλά και τις προτάσεις περιβαλλοντικών οργανώσεων, όπως το WWF. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο κλιματικός νόμος, μαζί με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που αυτές τις ημέρες αναθεωρείται και με τον νόμο για την κυκλική οικονομία θα αποτελέσουν τα τρία «εργαλεία» για τη στροφή της ελληνικής οικονομίας προς την κλιματική ουδετερότητα.
ot.gr