Σχεδόν το 10% των αποφοίτων των ΙΕΚ είναι άνεργοι πτυχιούχοι ΑΕΙ, ενώ σχεδόν το 5% κατέχει μεταπτυχιακούς τίτλους ή και διδακτορικό
«Αν δεν έχεις πτυχίο, δεν πας πουθενά», έλεγαν οι παλαιότεροι για να καταδείξουν στους νέους την αξία ενός πανεπιστημιακού πτυχίου, όχι μόνο για λόγους ακαδημαϊκής μόρφωσης, αλλά και καλής επαγγελματικής αποκατάστασης.
Στη συνέχεια, βέβαια, το πτυχίο έδωσε τη θέση του στο μεταπτυχιακό, ενώ η εικόνα των εκατοντάδων πτυχιούχων-σερβιτόρων ή ντελιβεράδων προσγείωσε στη σκληρή πραγματικότητα της ανεργίας μικρούς και μεγάλους.
Αυτό που σίγουρα δεν φανταζόταν κανείς, ωστόσο, είναι η στροφή όλο και περισσότερων πτυχιούχων, ακόμη και κατόχων τίτλου μεταπτυχιακών σπουδών, στα… ΙΕΚ!
Και όμως, η επαγγελματική κατάρτιση και εξειδίκευση που κρίνουν ότι παρέχουν τα ΙΕΚ, σύμφωνα με σχετικές έρευνες, έχει οδηγήσει πολλούς πτυχιούχους ΑΕΙ, εξαιτίας του φόβου της ανεργίας, στο να στραφούν σε σπουδές κατάρτισης παρά ακαδημαϊκής γνώσης…
Έρευνα
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ (επιμέλεια: Χρήστος Γούλας και Νίκος Φωτόπουλος), σήμερα, σε σχέση με μία δεκαετία πριν, έχει σχεδόν πενταπλασιαστεί ο αριθμός εκείνων που ενώ κατείχαν πανεπιστημιακό τίτλο, επέλεξαν να σπουδάσουν μια τεχνική ειδικότητα σε ΙΕΚ.
Συγκεκριμένα, το 2020, το 23,9% των αποφοίτων ΙΕΚ είχε περάσει προηγουμένως από πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ, ενώ το 2012 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 5,2%. Μάλιστα, από το ποσοστό αυτό (23,9%) του 2020, το 4,8% είχε μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο, έναντι 0,5% το 2012.
Να σημειωθεί ότι οι δέκα πιο δημοφιλείς ειδικότητες είναι αυτές του σεφ, του ξενοδοχοϋπαλλήλου (διάφορες θέσεις), του αισθητικού, του βρεφονηπιοκόμου, του φυσικοθεραπευτή, του κομμωτή, του αρτοποιού-ζαχαροπλάστη, του προπονητή αθλημάτων, του βοηθού φαρμακείου και του τεχνικού εφαρμογών πληροφορικής.
Αναφορικά με τους λόγους επιλογής ειδικότητας, οι απόφοιτοι ΙΕΚ δηλώνουν πως η ενίσχυση των ευρύτερων κοινωνικών δεξιοτήτων τους, η απόκτηση περισσότερων τυπικών προσόντων, η εξειδίκευση στο αντικείμενό τους και η διευκόλυνση πρόσβασης στην αγορά εργασίας, αποτελούν τα βασικά κίνητρα επιλογής.
Αύξηση ηλικίας σπυδαστών
Παράλληλα, βέβαια, αφού έχει αυξηθεί το ποσοστό όσων έχουν ολοκληρώσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση και επέλεξαν στη συνέχεια να στραφούν στα ΙΕΚ, έχει αυξηθεί και η μέση ηλικία των σπουδαστών τους, αλλά και το οικογενειακό τους προφίλ. Από τα δεδομένα της έρευνας, προκύπτει ότι η μέση ηλικία των αποφοίτων ΙΕΚ είναι τα 33,1 έτη, αυξημένη από την έρευνα του 2012, με τα 28,1 έτη ως μέσο όρο ηλικίας.
Οι φίλοι και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παραμένουν οι δύο βασικοί τρόποι, μέσω των οποίων οι απόφοιτοι κατάφεραν να βρουν θέση εργασίας, παρότι τα ποσοστά τους παρουσιάζονται μειωμένα στην έρευνα του 2020 σε σχέση με το 2012, ενώ ενισχύονται άλλοι τρόποι όπως οι αγγελίες, η υποβολή βιογραφικού και η συμμετοχή σε διαγωνισμούς του Δημοσίου, όπου παρουσιάζεται και η μεγαλύτερη αύξηση, από 4,1% το 2012 σε 17,1% το 2020.
Γεγονός είναι ότι η συγκεκριμένη έρευνα στέλνει ένα σαφές μήνυμα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, συμπεριλαμβανομένης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης: Καλή και χρήσιμη η ακαδημαϊκή γνώση, αλλά μόνο όταν συνδυάζεται με κατάρτιση και εξειδίκευση – τις οποίες, προφανώς, οι συμμετέχοντες στην έρευνα έκριναν πως ούτε οι μεταπτυχικοί τίτλοι σπουδών τούς προσέφεραν…
OT.gr Newsroom