Εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα με ανώνυμα ερωτηματολόγια την ερχόμενη Τετάρτη, 18 του μήνα. Διαφωνούν οι συνδικαλιστές εκπαιδευτικοί
Σε εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα για μαθητές της ΣΤ’ τάξης δημοτικού και Γ’ τάξης γυμνασίου στην Γλώσσα και τα Μαθηματικά, μια «μίνι» PISA κατά το περίφημο τεστ διαγνωστικών εξετάσεων του ΟΟΣΑ, προχωράει το υπουργείο Παιδείας την ερχόμενη εβδομάδα, 18 Μαΐου.
Οι εξετάσεις θα γίνουν με ανώνυμα ερωτηματολόγια σε εθνικό επίπεδο, ενώ θα συμμετάσχουν σ αυτές 6.000 μαθητές από 600 σχολεία της χώρας, 300 Δημοτικά και 300 Γυμνάσια. ‘Όπως είναι φυσικό τα αποτελέσματα τους δεν θα συνεκτιμώνται στους βαθμούς των μαθητών.
Στόχος τους είναι να εξαχθούν συμπεράσματα για το επίπεδο των μαθητών και μαθητριών των σχολείων και να σχεδιαστούν διορθωτικές επεμβάσεις, ενώ παίρνουν μέρος σε αυτές σχολεία από όλες τις Περιφέρειες της χώρας. Η επιλογή τους δε, όπως αναφέρουν οι αρμόδιες πηγές από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, έγινε από Επιστημονική Επιτροπή και σ αυτήν περιλαμβάνονται τόσο μονοθέσια-ολιγοθέσια-πολυθέσια Δημοτικά όσο και μικρά-μεσαία-μεγάλα Γυμνάσια.
Η έρευνα του ΟΟΣΑ, από την οποία και ξεκινάει η ιδέα του σχεδιασμού της ελληνικής εκδοχής της, ξεκίνησε με βάση την ανάγκη για την χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής βάση συγκεκριμένων και μετρήσιμων δεδομένων. Έτσι ώστε να γίνονται στην συνέχεια οι απαραίτητες βελτιωτικές παρεμβάσεις όποτε αυτό είναι απαραίτητο.
Επόμενο στάδιο η «Τρπάπεζα θεμάτων»
Κατ΄ επέκταση η εφαρμογή της ελληνικής PISA αρχίζει φέτος, ενώ θα γίνεται κάθε χρόνο. Μετά τις δύο πρώτες σχολικές χρονιές και όταν αρχίσει η εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών που σχεδιάζονται, θα μπουν και αυτά στο «μικροσκόπιο» της.
Πάντως, η Ελλάδα αποτελεί μια από τις ελάχιστες χώρες τις Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία δεν συλλέγει συστηματικά και σε εθνικό επίπεδο στοιχεία για την ποιότητα της εκπαίδευσης.
Επόμενο στάδιο στην εφαρμογή του θεσμού θα είναι η δημιουργία «Τράπεζας Θεμάτων» από την οποία και θα επιλέγονται τα θέματα της.
Πως θα γίνουν οι εξετάσεις την ερχόμενη Τετάρτη
Πως θα γίνουν όμως οι εξετάσεις την ερχόμενη εβδομάδα; Οι μαθητές θα κληθούν να απαντήσουν σε έναν αριθμό κλειστού τύπου ερωτήσεις καθώς και σε σύντομο ερωτηματολόγιο με στόχο την συγκέντρωση κοινωνικο-δημογραφικών στοιχείων. Αντίστοιχα, και οι εκπαιδευτικοί των σχολικών μονάδων θα κληθούν να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο για την δική τους αποτίμηση του εκπαιδευτικού συστήματος, ως προς, για παράδειγμα, τα σχολικά εγχειρίδια, την προβλεπόμενη εκπαιδευτική διαδικασία εντός της τάξης, και τους τομείς όπου πιστεύουν οι εκπαιδευτικοί ότι θα επωφεληθούν από επιμορφώσεις κλπ
Με την ολοκλήρωση των εξετάσεων θα γίνεται επεξεργασία για την εξαγωγή πορισμάτων, σχετικά με την πορεία υλοποίησης των Προγραμμάτων Σπουδών και το αν έχουν τα απαιτούμενα μαθησιακών αποτελεσμάτων σε εθνικό επίπεδο και σε επίπεδο Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης (και όχι σε επίπεδο σχολικής μονάδας). Δηλαδή, το επίπεδο των ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών σε θέματα Γλώσσας – Κατανόησης Κειμένου και Μαθηματικών.
Αντιδράσεις από τους εκπαιδευτικούς
Οι συνδικαλιστές της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Αθηνών (ΔΟΕ) εκφράζουν ωστόσο αμφιβολίες σχετικά με τις παραπάνω εξετάσεις.
Η ΔΟΕ κήρυξε πανελλαδική 3ωρη στάση εργασίας για το πρώτο 3ωρο του πρωινού προγράμματος, στις 18 Μαΐου, ημέρα διεξαγωγής των εξετάσεων, καλώντας τους δασκάλους να μην συμμετάσχουν στην διαδικασία και χαρακτηρίζοντας τις ως «εξετάσεις κατηγοριοποίησης και αποκλεισμού».
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωση της η Ομοσπονδία των δασκάλων της χώρας οι εξετάσεις αυτές «αποτελούν μέρος του συνολικού αντιδραστικού σχεδιασμού του υπουργείου Παιδείας για την εφαρμογή της αξιολόγησης μαθητών-εκπαιδευτικών-σχολικών μονάδων, με οδυνηρές συνέπειες για τη δημόσια εκπαίδευση, με περαιτέρω υποβάθμιση του ρόλου των εκπαιδευτικών και ασφυκτικό έλεγχο των σχολικών πρακτικών και διδασκαλίας».
Οι μαθητές ως πειραματόζωα
«Η δίωρη εξέταση σε Γλώσσα και Μαθηματικά με ποσοτικούς δείκτες και κοινά θέματα για όλη τη χώρα μετατρέπουν τους μαθητές και μαθήτριες σε πειραματόζωα ενός ολέθριου πειράματος που έχει ως στόχο την κατηγοριοποίηση των σχολείων και τον μορφωτικό αποκλεισμό του μαθητικού πληθυσμού» τονίζουν σε ανακοίνωση τους.
«Οι νέοι έτσι, οδηγούνται σε ένα αγώνα δρόμου ώστε να ανταπεξέλθουν σε «φασόν», πανελλήνιου τύπου εξετάσεις, που καλλιεργούν την κουλτούρα απόρριψης που θα τους συνοδεύει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Επιδιώκουν να ενισχύσουν τον κοινωνικό ανταγωνισμό, τη λογική ‘όλοι εναντίον όλων’, με τα αποτελέσματα να ιεραρχούν μαθητές και σχολεία, ανοίγοντας τον αντιδραστικό δρόμο για την γονεϊκή επιλογή σχολείων, μέσω της σύγκρισης» καταλήγουν οι εκπαιδευτικοί.
in.gr