Από τη Δευτέρα 7 Ιουλίου, μπαίνει σε εφαρμογή το πιλοτικό πρόγραμμα αστυνόμευσης των λεωφορειολωρίδων
ΡεπορτάζΚώστας Ντελέζος
Τη Δευτέρα 7 Ιουλίου, μπαίνει σε εφαρμογή το πιλοτικό πρόγραμμα αστυνόμευσης των λεωφορειολωρίδων της Αθήνας και του Πειραιά με κινητές κάμερες, οι οποίες τοποθετούνται ήδη στις «μετόπες» αστικών λεωφορείων της εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ).
Συγκεκριμένα, κάμερες νέας γενιάς «βιδώνονται» στο μπροστινό τμήμα των λεωφορείων και με τη χρήση προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης θα «σκανάρουν» τις πινακίδες όσων οχημάτων θα κινούνται παράνομα μέσα στις λεωφορειολωρίδες, μπροστά από τα λεωφορεία, παρεμποδίζοντας την κίνησή τους.
Στόχος είναι, κατά τη δοκιμαστική λειτουργία που θα διαρκέσει ολόκληρο το καλοκαίρι, να βγουν χρήσιμα συμπεράσματα και κυρίως να εξεταστεί κατά πόσο το σύστημα αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μόνιμη βάση από τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, τα οποία κινούνται σε λεωφορειολωρίδες, όπως άλλωστε προβλέπει και ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).
Δοκιμαστική λειτουργία
Την έναρξη του πιλοτικού προγράμματος «συνυπογράφουν» τρία υπουργεία και συγκεκριμένα τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Προστασίας του Πολίτη. Το σχέδιο που παρουσιάζουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ», περιλαμβάνει την επιτήρηση – αστυνόμευση, μέσω καμερών, συνολικά εννέα γραμμών λεωφορείων και τρόλεϊ και των λεωφορειολωρίδων που βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας, σε μεγάλες λεωφόρους και στον Πειραιά.
Ειδικότερα, με τις κινητές κάμερες που θα φέρουν τα αστικά λεωφορεία, θα επιτηρούνται οι λεωφορειολωρίδες που βρίσκονται επί των οδών:
• Πανεπιστημίου,
• Σταδίου,
• Λ. Κηφισίας (και στις δύο κατευθύνσεις),
• Λ. Μεσογείων (και στις δύο κατευθύνσεις),
• Λ. Αλεξάνδρας (και στις δύο κατευθύνσεις από τη συμβολή της με τη Χ. Τρικούπη και πάνω),
• Πατησίων (και στις δύο κατευθύνσεις),
• Δημητρίου Γούναρη (στον Πειραιά),
• Εθνικής Αντιστάσεως (στον Πειραιά) και
• Ηρώων Πολυτεχνείου (αντίθετης ροής στον Πειραιά).
Οι κάμερες αστυνόμευσης θα βρίσκονται σε καινούργια λεωφορεία (σε 6-7 ηλεκτρικά και σε 3-4 φυσικού αερίου) που εξυπηρετούν τις γραμμές:
• 904 Πλ. Καραϊσκάκη – Στ. Πειραιά – Φρεαττύδα (κυκλική),
• 909 Αγ. Βασίλειος – Αγ. Σοφία – Κρατ. Νίκαιας,
• 831 Πειραιάς – Αιγάλεω,
• Α7 Κηφισιά – Στουρνάρη,
• Β5 Στ. Λαρίσης – Λ. Αλεξάνδρας – Αγ. Παρασκευή,
• 035 Ανω Κυψέλη – Πετράλωνα – Ταύρος,
• 227 Ανω Πετράλωνα – Αγ. Αρτέμιος,
• 608 Γαλάτσι – Ακαδημία – Νεκρ. Ζωγράφου και
• 550 Παλαιό Φάληρο – Πλατεία Πλατάνου Κηφισιά.
Στη διάρκεια της πιλοτικής λειτουργίας, τα δεδομένα – καταγραφές των κινητών καμερών των λεωφορείων θα διαβιβάζει στην Τροχαία ιδιωτική εταιρεία (Wilkins). Στην κανονική λειτουργία του ενιαίου και διαλειτουργικού Συστήματος Ψηφιακής Διαχείρισης των Τροχαίων Παραβάσεων, που θα είναι διασυνδεδεμένο με όλες τις κάμερες επιτήρησης, η καταγραφή των παραβάσεων θα γίνεται αυτόματα, ενώ και οι κλήσεις θα φτάνουν αυτομάτως στους παραβάτες οδηγούς μέσω SMS ή της ψηφιακής θυρίδας τους στο Gov.gr Wallet. Το νέο πληροφοριακό σύστημα που θα ενσωματώνει όλες τις καταγραφές θα διασυνδέεται άμεσα με τις αρμόδιες Αρχές και θα διευκολύνει την ταχεία επεξεργασία, την επιβεβαίωση και την επιβολή των κυρώσεων. Ηδη βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου ενιαίου συστήματος ψηφιακής διαχείρισης των τροχαίων παραβάσεων, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2026.
Πάντως, πέραν των κινητών καμερών των λεωφορείων, αναμένεται να τοποθετηθούν πιλοτικά και σταθερές κάμερες σε 8 σημεία μεγάλων λεωφόρων της πρωτεύουσας, προκειμένου να εξεταστεί η δυνατότητα εντοπισμού παραβάσεων όπως η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η μη χρήση ζώνης ή κράνους, η χρήση κινητού κατά την οδήγηση και η παραβίαση διαβάσεων των πεζών. Τα σημεία αυτά βρίσκονται στους Δήμους Αθηναίων, Αγίας Παρασκευής, Ραφήνας – Πικερμίου, Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, Ελληνικού – Αργυρούπολης, Φιλοθέης – Ψυχικού, Αλίμου και Καλλιθέας.
Σημειώνεται, ότι στην πλήρη ανάπτυξή του το ενιαίο σύστημα ψηφιακής διαχείρισης των τροχαίων παραβάσεων, θα περιλαμβάνει συνολικά 2.000 κάμερες που θα είναι εγκατεστημένες σε σταθερά σημεία επί των οδών και άλλες περίπου 500 κάμερες που θα είναι εγκατεστημένες σε λεωφορεία. Σε πρώτη φάση, το σύστημα θα συμπεριλάβει τις 388 κάμερες που ξεκίνησε ήδη να τοποθετεί σε κρίσιμα σημεία της πρωτεύουσας η Περιφέρεια Αττικής, τις υπάρχουσες κάμερες της Αττικής Οδού, καθώς και τις σταθερές κάμερες του ΟΑΣΑ.
in.gr