Νοέμβριος εκπτώσεων και Black Friday – 10 tips για online ψώνια χωρίς απρόοπτα

Ενδιάμεσες εκπτώσεις, Black Friday και Cyber Monday «ζεσταίνουν» την αγορά

Ξανθή Γούναρη

Με την κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα σε πλήρη εξέλιξη, ο Νοέμβριος, κατ’ εξοχήν μήνας προσφορών και εκπτώσεων, θα αποτελέσει ένα σημαντικό crash test ενόψει της ζήτησης των Χριστουγέννων.

Ξεκινώντας από τις φθινοπωρινές ενδιάμεσες εκπτώσεις από την 1η έως και την 15η Νοεμβρίου 2021, ακολουθεί η Black Friday, στις 26 Νοεμβρίου, που συνήθως αντί για μια ημέρα διαρκεί μια εβδομάδα και ο μήνας κλείνει με τις προσφορές της Cyber Monday, τη Δευτέρα που ακολουθεί τη Μαύρη Παρασκευή, που αφορά κυρίως online ευκαιρίες στα είδη τεχνολογίας και όχι μόνο.

Πέρυσι ο Νοέμβριος ήταν  μήνας… κλειδώματος, γεγονός που είχε σαν αποτέλεσμα να απογειωθεί το e-shopping και να ξεκινήσουν να γίνονται αντιληπτά τα προβλήματα στις ταχυμεταφορές, που κορυφώθηκαν την περίοδο των εορτών.

Εφέτος, οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου ελπίζουν ότι τα καταστήματά τους θα γεμίσουν κόσμο και τα ταμεία τους θα εμφανίσουν χαρακτηριστικά κανονικότητας. Βέβαια ξεκινούν από χαμηλή βάση σύγκρισης.

Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο γενικός δείκτης στο λιανικό εμπόριο είχε υποχωρήσει τον Νοέμβριο του 2020 κατά 7,9% σε ετήσια βάση. Ανοδικά είχαν κινηθεί μόνο τα φαρμακευτικά και καλλυντικά (+29,8%), τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (+14,5%), καθώς και οι πωλήσεις εκτός καταστημάτων-κατά κύριο λόγο μέσω διαδικτύου (+60,5%) για ευνόητους λόγους. Αντίθετα, ισχυρότατη πτώση σημειώθηκε σε αρκετές κατηγορίες μεταξύ των οποίων η ένδυση – υπόδηση (-56,5%) και τα καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (-31,1%).

Ενδεικτικά, μόνο μέσω Skroutz, ο τζίρος κατά τη διάρκεια της «μαύρης» εβδομάδας το 2020 αυξήθηκε κατά 73% και οι πωλήσεις εκτοξεύθηκαν κατά 150% σε σχέση με την αντίστοιχη του 2019.

Τηρούνται τα υγειονομικά πρωτόκολλα, ελάτε να ψωνίσετε

Με την ευκαιρία της έναρξης των ενδιάμεσων εκπτώσεων την 1η Νοεμβρίου 2021, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (Ε.Σ.Α.) Σταύρος Καφούνης, απευθυνόμενος προς τους καταναλωτές δηλώνει ότι όλες οι εμπορικές αγορές της Αθήνας παραμένουν ασφαλείς, τα καταστήματα με πραγματικό αίσθημα ευθύνης συνεχίζουν να τηρούν ευλαβικά όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα προστασίας και καλεί τους καταναλωτές να ενισχύσουν όσο μπορούν την αγορά, εκμεταλλευόμενοι τις μειωμένες τιμές των προς διάθεση προϊόντων.

Να καταργηθούν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις

Απευθυνόμενος προς τους συναδέλφους εμπόρους ο κ. Καφούνης, τους διαβεβαιώνει πως ο Ε.Σ.Α. με γνώμονα την απαίτηση του συνόλου των επιχειρηματιών αλλά και των φορέων εκπροσώπησης των καταναλωτών της χώρας, εμμένει στο αίτημα του για άμεση κατάργηση του παρωχημένου θεσμού των ενδιάμεσων εκπτώσεων, οι οποίες παρά τις  διαβεβαιώσεις των αρμοδίων δεν έχουν ακόμα καταργηθεί.

Ποια Κυριακή θα είναι ανοιχτά τα καταστήματα και τα σούπερ μάρκετ

Στο διάστημα των φθινοπωρινών ενδιάμεσων εκπτώσεων παρέχεται από το νόμο η δυνατότητα της προαιρετικής λειτουργίας των καταστημάτων την πρώτη Κυριακή της περιόδου, που φέτος συμπίπτει με την 7η Νοεμβρίου.

Το προτεινόμενο από τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων είναι από τις 11:00′ έως τις 18:00′.

Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές στα online ψώνια

Λόγω της αυξημένης τάσης των Ελλήνων να πραγματοποιούν on line αγορές ειδικά σε περιόδους προσφορών όπως η Black Friday και η Cyber Monday, η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή είχε δώσει σχετικές οδηγίες προς τους καταναλωτές, οι οποίοι πολλές φορές βιάζονται να ολοκληρώσουν τις αγορές τους, όταν βλέπουν μεγάλες προσφορές.

Σύμφωνα με τις οδηγίες, οι καταναλωτές θα πρέπει:

.    Να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από αξιόπιστα και γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα. Σημαντική ένδειξη αξιοπιστίας είναι η μακρόχρονη λειτουργία των καταστημάτων στην αγορά και η ύπαρξη φυσικής έδρας τους.

.    Να ελέγχουν πάντοτε τις βασικές πληροφορίες που παρέχονται για το ηλεκτρονικό κατάστημα από τον ιστότοπό του. Να αναζητούν την επωνυμία της εταιρείας και τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης ταχυδρομικής διεύθυνσης. Η ύπαρξη μόνο ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και κινητού τηλεφώνου δεν αρκεί και αποτελεί ένδειξη απάτης.

.    Να εντοπίζουν στο διαδίκτυο τυχόν σχόλια, εμπειρίες ή συστάσεις άλλων καταναλωτών που έχουν ήδη συναλλαγεί με το κατάστημα. Αυτό γίνεται εύκολα, πληκτρολογώντας το όνομα της εταιρείας ή του ηλεκτρονικού καταστήματος σε μία μηχανή αναζήτησης. Να προσεγγίζουν τις συστάσεις με κριτικό μάτι, διότι μπορεί να είναι παραπλανητικές ή κατασκευασμένες.

.   Να ελέγχουν, οπωσδήποτε, πριν από την πληρωμή ότι ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση για τη μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων, όπως στοιχείων πιστωτικών καρτών. Να βεβαιώνονται ότι το σύμβολο ασφαλούς μετάδοσης δεδομένων εμφανίζεται στο πεδίο «διεύθυνση του προγράμματος περιήγησης»- browser με τη μορφή HTTPS. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζουν ότι το e-shop διαθέτει SSL (Secure Sockets Layer), δηλαδή πρωτόκολλο ασφαλούς μετάδοσης ευαίσθητων δεδομένων στο διαδίκτυο, ειδικά για αγορές με πιστωτικές-χρεωστικές κάρτες και paypal.

.    Τα αναγνωρισμένα ηλεκτρονικά καταστήματα διαθέτουν σήματα εμπιστοσύνης των ενώσεων ηλεκτρονικού εμπορίου και των οργανισμών που διαθέτουν πιστοποιητικά ασφαλείας και απορρήτου προσωπικών δεδομένων. Αυτό δείχνει ότι η εταιρεία είναι αξιόπιστη και τηρεί τους βασικούς κανόνες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, οπότε ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει από αυτήν με ασφάλεια.

.    Επισημαίνεται ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να λειτουργούν και ως χώροι διαφήμισης αλλά δεν είναι ηλεκτρονικά καταστήματα.

.    Να μην πείθονται από τις υπερβολικά δελεαστικές τιμές των προϊόντων σε σχέση με τον ανταγωνισμό ή, εν πάση περιπτώσει, αυτό να μην είναι το μοναδικό κριτήριο για την πραγματοποίηση των αγορών τους.

.    Να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν την αντικαταβολή ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής.

.    Επί σοβαρών ενδείξεων προβληματικής συναλλαγής, να προβαίνουν άμεσα σε αμφισβήτηση προς τα τραπεζικά τους ιδρύματα, εφόσον η εξόφληση των αγαθών έχει γίνει μέσω κάρτας (χρεωστικής ή πιστωτικής) και, αντίστοιχα, προς τους οργανισμούς διενέργειας ηλεκτρονικών πληρωμών (πχ. paypal).

.    Θα πρέπει, τέλος, οι καταναλωτές να λαμβάνουν επιβεβαίωση της παραγγελίας, την οποία να φυλάσσουν μαζί με κάθε άλλο έγγραφο που σχετίζεται με αυτή. Αν χρειάζεται να επικοινωνήσουν με τον έμπορο, να προτιμούν το ηλεκτρονικό μήνυμα. Με αυτό τον τρόπο, σε περίπτωση προβλήματος, θα έχουν στη διάθεσή τους έμπρακτες αποδείξεις της επαφής-επικοινωνίας τους, καθώς και όλες τις λεπτομέρειες της συναλλαγής που έχουν συμφωνηθεί

ot.gr