ΗΠΑ: Η «μάχη» της πάνας

Ο πληθωρισμός καθιστά ακόμη και τις πάνες… είδος πολυτελείας για ολοένα και περισσότερες αμερικανικές οικογένειες. Οι τιμές τους αυξήθηκαν 12% εν μέσω πανδημίας, ενώ έρχονται νέες αυξήσεις. Πολιτειακές αρχές βάζουν τώρα στο «τραπέζι» πρόσθετα μέτρα στήριξης των οικονομικά ασθενέστερων νοικοκυριών

«Είναι σωτήρια» λέει η Ελίντα Μαρντίνεζ για την Τράπεζα Πανών του Τέξας: μία από τις 200 και πλέον που λειτουργούν στις ΗΠΑ, παρέχοντας πολύτιμη βοήθεια σε οικογένειες, σαν κι αυτή της νεαρής μητέρας δύο νηπίων από το Σαν Αντόνιο.

Αν και ως βοηθός νοσηλευτικής γνωρίζει ότι πόσο απαραίτητη είναι η σωστή υγιεινή, και δη για τα βρέφη, η ίδια δεν είχε μέχρι πρότινος κάποια επιλογή.

Λόγω στενότητας χρόνου, δεν μπορούσε να χρησιμοποιεί υφασμάτινες πάνες. Αγόραζε έτσι τις φθηνότερες στην αγορά και είχε μειώσει τη συχνότητα που άλλαζε τα μωρά της, για να κάνει οικονομία.

Το αποτέλεσμα, λέει η Ελίντα στη Wall Street Journal, ήταν τα παιδιά της να ταλαιπωρούνται από εκζέματα, για την αντιμετώπιση των οποίων έπρεπε τελικά να αγοράσει αλοιφές, που στοιχίζουν.

Για την ίδια, λοιπόν, όπως και για εκατομμύρια άλλες οικογένειες που με δυσκολία τα βγάζουν πέρα στις ΗΠΑ, οι Τράπεζες Πανών είναι μία έμπρακτη στήριξη, σε μία δύσκολη συγκυρία. 

Αύξηση ζήτησης και τιμών

Οι Τράπεζες Πανών λειτουργούν λίγο πολύ σαν τις Τράπεζες Τροφίμων.

Βασίζονται σε δωρεές, ιδιωτών και εταιρειών. Και διανέμουν τα προϊόντα σε οικογένειες που βρίσκονται σε οικονομική ανάγκη.

Μόνο αυτή στο Σαν Αντόνιο του Τέξας έδωσε περίπου 3 εκατομμύρια πάνες μωρών και ενηλίκων μέσα στην περασμένη χρονιά, εν μέσω πανδημίας.

Πρόκειται για αύξηση σχεδόν 50%, συγκριτικά με το 2019.

Σε πανεθνικό επίπεδο, μέσα στο ίδιο διάστημα, η αύξηση εκτοξεύτηκε στο 74%. Συνολικά, μοιράστηκαν πάνω από 148 εκατομμύρια πάνες.

Αρκετές ΜΚΟ αναφέρουν ότι φέτος η ζήτηση έχει αυξηθεί περαιτέρω.

Μία από τις αιτίες, εκτιμάται, είναι ότι περισσότερος κόσμος πληροφορήθηκε και στράφηκε μαζικότερα στις Τράπεζες Πανών κατά την πανδημία.

Βασική αιτία θεωρείται, ωστόσο, ο πληθωρισμός.

Από τα τέλη του 2019 έως και τον Ιούνιο, οι τιμές των πανών αυξήθηκαν κατά 12% στην αμερικανική αγορά, σύμφωνα με την AlixPartners.

Τώρα, ορισμένες εταιρείες παραγωγής προαναγγέλλουν νέες αυξήσεις από τον Σεπτέμβριο, επικαλούμενες τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και στην αύξηση του κόστους των πρώτων υλών.

Πρόκειται για μία επιπλέον επιβάρυνση για εκατομμύρια αμερικανικά νοικοκυριά, αρκετά από τα οποία πια δεν την αντέχουν.


Πηγή: usda.gov

Μέτρα στήριξης και… διχασμού

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα στις ΗΠΑ, η ανατροφή κάθε παιδιού σε μία μέση οικογένεια στοιχίζει περί 233.610 δολάρια μέχρι την ενηλικίωσή του, χωρίς στο ποσό αυτό να συνυπολογίζονται τα έξοδα για την εκπαίδευσή του.

Εξ αυτών, εκτιμάται ότι δαπανώνται τουλάχιστον 1.000 δολάρια μόνο για τον πρώτο έτος κάθε παιδιού σε πάνες μιας χρήσης -που επιβαρύνουν το περιβάλλον, αλλά αποτελούν για τους γονείς βολική λύση.

Τα ομοσπονδιακά προγράμματα στήριξης οικονομικά ασθενέστερων οικογενειών, από την άλλη, -όπως τα Medicaid και WIC- αφορούν κυρίως στο διατροφικό κομμάτι.

ΜΚΟ και άλλες οργανώσεις υποστηρίζουν ότι οι πάνες αποτελούν πλέον βασικό αγαθό και ζητούν από τις αρχές να δοθεί η δέουσα προσοχή.

Ορισμένες κινήσεις, μάλιστα, έχουν ήδη γίνει.

Τον Ιούνιο, η Λουιζιάνα προστέθηκε στον κατάλογο των πολιτειών που προχώρησαν στην κατάργηση του φόρου επί των πωλήσεων πανών.

Στις περισσότερες, ωστόσο, ο φόρος παραμένει σε ισχύ.

Αρκετές πολιτείες, εν τω μεταξύ, είτε εφαρμόζουν ήδη, είτε εξετάζουν προγράμματα ειδικά οικονομικής στήριξης οικογενειών σε οικονομική δυσχέρεια.

Στον νέο πολιτειακό προϋπολογισμό της Καλιφόρνιας, για παράδειγμα, προβλέπεται σχετικό κονδύλι 30 εκατομμυρίων δολαρίων για την επόμενη τριετία.

Ποσό πέντε εκατομμυρίων δολαρίων ενέκρινε από τον περασμένο Απρίλιο η πολιτεία της Ουάσιγκτον.

Σε ομοσπονδιακό επίπεδο και εν μέσω έντονων αντιδράσεων από τους πολέμιους του σχεδίου, οι Δημοκρατικοί προωθούν στο Κογκρέσο πρόταση για ενίσχυση των Τραπεζών Πανών με 200 εκατομμύρια δολάρια.

Πολλές, δε, από τις χρηματοδοτικές πρωτοβουλίες αφορούν όχι μόνο σε πάνες για βρέφη και παιδιά, αλλά και για ενηλίκους, καθώς και σε προϊόντα γυναικείας υγιεινής.

in.gr