Οι Αρχαιολόγοι ζητούν την αναπομπή και ακύρωση της έγκρισης της μελέτης για τα έργα στην Ακρόπολη, υποστηρίζοντας ότι δεν τηρήθηκαν οι νόμιμες διαδικασίες και ότι υπάρχει κίνδυνος για το μνημείο ενώ ζητούν να μην προχωρήσει η β΄ φάση του έργου
Συνεχίζεται η αντιπαράθεση για τα έργα στην Ακρόπολη, με τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων να δημοσιοποιεί το αίτημα αναπομπής και ακύρωσης που έκανε για την απόφαση των αρμοδίων υπηρεσιών που ενέκριναν τη μελέτη για τη διαμόρφωση των διαδρόμων στην Ακρόπολη. Σύμφωνα με τον ΣΕΑ: «Οι διαδικασίες που ακολουθούνται σε μνημεία μείζονος σημασίας ορίζονται τόσο στο ελληνικό δίκαιο, όσο και στις Διεθνείς Συμβάσεις Προστασίας και Αποκατάστασης Μνημείων που έχει συνομολογήσει η χώρα μας. Δυστυχώς, στην περίπτωση της διαμόρφωσης των νέων διαδρομών επισκεπτών στην Ακρόπολη, καμία από τις νόμιμες διαδικασίες δεν τηρήθηκε ή δεν τηρήθηκε επαρκώς, με αποτέλεσμα το ΥΠ.ΠΟ.Α. και η χώρα, ενώ μέχρι πρότινος αποτελούσε πρότυπο για το αναστηλωτικό έργο στην Ακρόπολη και σε άλλα μνημεία, σήμερα να διασύρεται στα μάτια των πολιτών στη χώρα μας και διεθνώς.»
Ειδικότερα οι αρχαιολόγοι επισημαίνουν ότι: (α) «η Σύμβαση Δωρεάς με το Ίδρυμα Ωνάση για τα έργα στην Ακρόπολη, όπως και οι τροποποιήσεις της, δεν κυρώθηκαν από την ελληνική Βουλή και δεν εκδόθηκαν σε νόμο, όπως είναι η πάγια διαδικασία για να αποκτήσουν ισχύ οι συμβάσεις δωρεάς με το ελληνικό δημόσιο.»
(β) Υπάρχουν παρατυπίες στη διαδικασία ανάθεσης της μελέτης για τις διαστρώσεις και δεν τηρήθηκαν όσα προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία.
(γ) Η μελέτη δεν πληροί τις νόμιμες προδιαγραφές για έργο προσβασιμότητας σε μνημείο, όπως και ότι «δεν υπογράφεται από αρχιτέκτονα μηχανικό, και μάλιστα ειδικευμένο στις αποκαταστάσεις ή/και μηχανικό έμπειρο σε έργα προσβασιμότητας, αλλά από 2 τοπογράφους μηχανικούς και έναν πολιτικό μηχανικό».
(δ) Κατά την υλοποίηση της πρώτης φάσης του έργου η εκτέλεση της μελέτης δεν έγινε με βάση όσα ορίζονται στην εγκριτική απόφαση.
(ε) Υπάρχει παράνομη καταστροφή και φθορά αρχαιοτήτων στο πλαίσιο των έργων που εκτελούνται.»
Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΣΕΑ ζητά «να ανακληθεί και να ακυρωθεί η εν Κοινή Απόφαση ΓΔΑΠΚ-ΓΔΑΜΤΕ που εγκρίνει τα έργα της Ακρόπολης. […]
-να μην υλοποιηθεί η δεύτερη φάση του έργου και οποιαδήποτε άλλη επέμβαση χωρίς την τήρηση των νόμιμων διαδικασιών και της επιστημονικής δεοντολογίας.
-να ανατεθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες η εκπόνηση ενός διαχειριστικού σχεδίου για τον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης, το οποίο να τεθεί σε διάλογο με την επιστημονική κοινότητα στην Ελλάδα και διεθνώς.
-τα έργα στην Ακρόπολη να χρηματοδοτούνται από το ελληνικό δημόσιο.»
Δίκτυο PBS: Η UNESCO δυσαρεστημένη που δεν ζητήθηκε η γνώμη της για τα έργα
Ρεπορτάζ του δημοσιογράφου Malcolm Brabant για λογαριασμό του αμερικανικού τηλεοπτικού δικτύου PBS αναφέρθηκε στο ζήτημα, παρουσιάζοντας τις διαφορετικές γνώμες γι’ αυτό. Εντύπωση προκάλεσε η αναφορά του ότι από η UNESCO είναι δυσαρεστημένη για το ότι δεν ζητήθηκε η γνώμη της από τις ελληνικές αρχές για τα έργα σε ένα μνημείο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
ΥΠΠΟ: Έχουν τηρηθεί όλες οι δεσμεύσεις
Για το θέμα αυτό είχε τοποθετηθεί και η υπουργός Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη, απαντώντας σε ερώτηση της βουλευτού της ΣΥΡΙΖΑ κ. Σίας Αναγνωστοπούλου στις 18 Ιουνίου 2021. Συγκεκριμένα είχε υποστηρίξει ότι:
«Να είστε σίγουρη ότι σε όλα τα έργα που υλοποιούνται στην Ακρόπολη έχουν τηρηθεί και τηρούνται από τη χώρα μας όλες οι δεσμεύσεις, που απορρέουν από τη Σύμβαση για την Προστασία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Σας βεβαιώ –επειδή θέλετε να το παραγνωρίζετε- ότι η Ελλάδα και το επιστημονικό δυναμικό του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού υπό την επιστημονική επιμέλεια και εποπτεία του Μανώλη Κορρέ επιτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό και άρτιο επιστημονικά έργο στην Ακρόπολη. Τα έργα στην Ακρόπολη έχουν ξεκινήσει εδώ και 40 χρόνια -στα περισσότερα είναι εμπλεκόμενος ο κ. Κορρές- με απόλυτο σεβασμό στις αρχές της Χάρτας της Βενετίας και των Διεθνών Συμβάσεων.
Αναφερθήκατε στην Ερώτησή σας στο άρθρο 172 των Επιχειρησιακών Οδηγιών της UNESCO: Το συγκεκριμένο άρθρο περιέχει σύσταση προς τα κράτη-μέλη να ενημερώνουν την UNESCO για την πρόθεσή τους να υλοποιήσουν μεγάλης κλίμακας εργασίες και κατασκευές -επαναλαμβάνω, μεγάλης κλίμακας εργασίες και κατασκευές- σε ένα χώρο ή μνημείο που προστατεύεται από τη Σύμβαση και μπορεί να έχουν επίπτωση στην Εξέχουσα Οικουμενική Αξία του.
Κατ’ αρχήν πρέπει να αντιληφθείτε ότι οι εργασίες για τη διαμόρφωση των διαδρομών στην Ακρόπολη για άτομα ΑμεΑ και εμποδιζόμενα άτομα, καθώς και η τοποθέτηση του ανελκυστήρα πλαγιάς θεωρούνται έργα μικρής κλίμακας.
Και προφανώς αγνοείτε ότι στη Δήλωση Εξέχουσας Οικουμενικής Αξίας (statement of universal value), που υπέβαλε, το 2013, η χώρα μας στην UNESCO για την Ακρόπολη, και η οποία εγκρίθηκε τον Ιούλιο του 2015, περιλαμβάνονται οι εργασίες που έγιναν και γίνονται, και μάλιστα με σαφή αναφορά στα έργα προσβασιμότητας για εμποδιζόμενα άτομα. Μεταφράζω τη δήλωση: «Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί στην προσβασιμότητα του αρχαιολογικού χώρου, στις διαδρομές και τις εξυπηρετήσεις των επισκεπτών, ειδικά των εμποδιζόμενων ατόμων».»